Настільна гра «Цольк'ін: Календар мая» - культова економічна стратегія з механікою розміщення робітників. Розроблена у 2012 році, гра захопила оглядачів і завоювала серця простих гравців. Гра ставала номінантом, лауреатом і призером кількох десятків престижних конкурсів, а також переможцем «Meeples' Choice-2012», «Swiss Gamers Award-2012», «Japan Boardgame Prize Voters' Selection-2013», «Le Lys Passioné-2013», «Ludoteca Ideale Official Selection-2013», «Tric Trac d'Argent-2013» і «Games Magazine-2014». Наразі гра входить в ТОП-50 кращих ігор світу за версією сайту «BoardGameGeek».
Магічні механізми календаря мая
Найоригінальніша, найінноваційніша частина гри – це дивовижний механізм шестерень, що перетворює, загалом-то, звичайну гру на розміщення робітників в дійсно глибоке євро з довгостроковим плануванням.
Центральна шестерня Цолькін з 26 зубцями кожен раунд повертає п'ять інших шестерень, що являє собою знамениті міста мая - Паленке, Уксмал, Тікаль, Яшчилан, Чичен-Іца. У такий спосіб відкриваються нові локації, куди гравці будуть відправляти своїх робітників. Розміщені робітники прокручуються разом з колесом – чим далі вони просунуться за годинниковою стрілкою, тим цікавіші бонуси отримає їх власник, коли вирішить їх забрати. Здавалося б, все просто: посади робітника на карусель – і нехай собі катається, проте постійні продовольчі кризи й гостра нестача ресурсів змушують знімати трудівників завчасно, щоб отримати хоч який-небудь дохід.
Перебіг гри Tzolk'in
В ході раунду гравці здійснюють дії, годують робітників (якщо це день їжі), після чого шестерня Цолькін повертається за годинниковою стрілкою і починається новий раунд. Гравець може або розмістити робітників, або забрати їх і виконати дії. За розміщення робітників гравець платить не тільки вказану на комірках кількість зерна, а й додаткове зерно за розміщення робітників згідно зі спеціальною таблицею.
При поверненні робітників гравець виконує дію, зображену навпроти комірки. Він може виконати попередню дію на шестерні, компенсувавши відстань зерном – по одному за кожну комірку у зворотному напрямку. Якщо гравець забуде зняти свого робітника з шестерні, той буде скинутий після здійснення обороту.
Кожна з шестірнь календаря відповідає окремому місту й окремій дії:
- Шестірня Паленке дозволяє отримувати зерно й дерево. Наявність зерна та дерева навколо Паленке визначається плитками поля і лісу. Щоб збирати зерно спочатку треба вирубати ліс. В іншому випадку доведеться спалити ліс і розгнівати у такий спосіб богів.
- Шестірня Яшчилан дозволяє добувати зерно, дерево, камінь, золото та сині черепи, потрібні для отримання переможних очок на шестерні Чичен-Іца.
- Шестірня Тікаль дозволяє просунутися по треках технологій, а також будувати будівлі й монументи. Для цього будуть потрібні ресурси.
- Шестірня Уксмал дозволяє обмінювати ресурси, підійматися в храмах, отримувати нових робітників і будувати будівлі за зерно.
- Коли гравець забирає робітника з шестірні Чичен-Іца, він розміщує на вільній (тобто не зайнятій іншим черепом) комірці кришталевий череп, після чого отримує переможні очки та може просунутися по сходах храмів.
Гра закінчується, коли повністю обернеться шестерня Цольк'ін. Гравці додають до набраного в ході партії результату очки за невитрачені ресурси й очки за монументи.
Будівлі та технології мая
Коли гравець зводить громадські будівлі, гробниці або святилища, він отримує одноразовий ефект:
- підйом сходинками храмів;
- кубики ресурсів;
- переміщення маркера на треку технологій.
Ефект ферм постійний – вони можуть прогодувати одного або декількох робітників або надають знижку при годівлі робітників.
На монументах вказані умови отримання переможних очок у кінці гри - вони фактично є картами завдань.
Технології дають певні бонуси при виконанні дій:
- Землеробство збільшує кількість кукурудзи, яку ви отримуєте у Паленке;
- Видобуток ресурсів збільшує кількість деревини, золота й каменю, які ви отримуєте у Яшчилані;
- Архітектура приносить бонуси за спорудження будівель;
- Теологія дає бонус за використання шестірні Чичен-Іци, а також приносить додаткові кришталеві черепи.
Три храми мая
Дії на деяких шестернях дозволяють гравцям просунутися в храмах. Верхню сходинку храму може займати лише один гравець.
Гравець опускається в одному з храмів, коли випрошує у богів зерно або спалює ліс. Коли настають дні їжі, гравці годують кожного робітника двома зернинами, а потім отримують нагороди за храми. У середині епохи гравці отримують ресурси й черепи в залежності від поточного положення маркерів на сходах. У кінці епохи гравці отримують переможні очки за положення на сходах, а лідер у кожному з храмів може розраховувати на додаткові переможні очки.